کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

چه مقدار استفاده از شبکه های اجتماعی بیش از حد است؟

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

چه مقدار استفاده از شبکه های اجتماعی بیش از حد است؟

شاید کنترل ساعات و میزانی که نوجوانان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند برای والدین دشوار باشد. شاید تلاش برای فیلتر کردن حجم محتوایی که فرزندانتان در اینترنت در معرض آن قرار می‌گیرند، غیرممکن به نظر برسد. به همین دلیل، APA به نوجوانان توصیه می‌کند قبل از استفاده از شبکه‌های اجتماعی، مهارت‌ها و سواد کافی برای استفاده از آن را بیاموزند.

مدارس، والدین و شبکه های اجتماعی همگی می توانند در آموزش سواد و مهارت های شبکه های اجتماعی نقش داشته باشند. APA توصیه می‌کند که آموزش سواد شبکه‌های اجتماعی باید حوزه‌های مختلفی را پوشش دهد که مستقیماً با علم استفاده از رسانه‌های اجتماعی نوجوانان و سلامت روان مرتبط است.

  1. آیا رسانه های اجتماعی دنیای واقعی را منعکس می کنند؟

شبکه های اجتماعی با زندگی واقعی متفاوت است. به نوجوانان کمک کنید به یاد داشته باشند که لایک‌ها، نظرات یا پست‌ها ممکن است بیانگر آنچه اکثر مردم فکر می‌کنند، نباشد. پست ها یا نظرات بیان شده ممکن است منعکس کننده نظر اکثریت افراد جامعه شما نباشد.

  1. چگونه بفهمم که اطلاعات آنلاین درست است؟

شبکه های اجتماعی یا پر از اطلاعات غلط است یا به عمد طوری طراحی شده که افراد را گمراه کند. اطلاعات غلط و نادرست به راحتی در فضای مجازی پخش می شوند. می‌توانیم بدون اینکه متوجه شویم، فریب بخوریم تا چیزی را که می‌بینیم باور کنیم. مطالعات نشان می‌دهد که احتمال بازنشر اطلاعات نادرست و غلط بیشتر از اطلاعات واقعی است، بنابراین بیش از آنچه فکر می کنیم در معرض اطلاعات غلط هستیم. پس با فرزند خود در مورد اینکه آیا منبع مطلبی قابل اعتماد است یا خیر، صحبت کنید.

  1. لایک به چه معناست؟

گاهی اوقات چون از یک پست خوشمان آمده آن را لایک می کنیم. این موضوع مهمی است زیرا ممکن است با پست هایی که لایک های زیادی دارند، گمراه شویم زیرا برخی از این لایک ها ممکن است حتی از افراد واقعی هم نباشند.

علم نشان می دهد وقتی ما پستی با لایک های زیاد می بینیم، به احتمال زیاد ما هم آن را لایک کرده و محتوای آن را باور می کنیم. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مغز ما به پست‌هایی با لایک‌های بیشتر واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد، و ناخودآگاه روی ما تأثیر میگذارد. مهم است که به خاطر داشته باشید لایک ها همیشه به این معنی نیست که مردم با آنچه می بینند موافق هستند.

  1. چه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی بیش از حد است؟

گذراندن ساعات آنلاین زیاد روی رفتارهای سالمی نظیر معاشرت با دوستان یا یادگیری از منابع معتبر، تاثیر دارد. حدود 50 درصد از نوجوانان حداقل یک نشانه از استفاده مشکل ساز از رسانه های اجتماعی را گزارش می دهند که عبارتند از:

  • ناتوانی در قطع کردن اینترنت حتی زمانی که می خواهند آن را ادامه ندهند.
  • تداخلی که شبکه های اجتماعی با برنامه های روزمره ایجاد می کنند.
  • تلاش می کنند با دروغ گفتن، تایم بیشتری از شبکه های اجتماعی استفاده کنند.
  • به دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی در تکالیف مدرسه یا روابطشان دچار مشکل می شوند.

پس به نوجوانان کمک کنید تا از این نشانه ها و مشکلاتی که ایجاد می کنند آگاه باشند و به آنها کمک کنید تا زمانی را که به صورت آنلاین استفاده می کنند را کاهش دهند.

  1. کدام ابزار در پلتفرم شبکه های اجتماعی ایمن تر هستند؟

روابط سالم در نوجوانی شامل ارتباط با دیگران است که با حمایت اجتماعی، همدلی، همراهی و صمیمیت عاطفی مشخص می شود. شبکه های اجتماعی زمانی در بهترین حالت خود قرار می‌گیرند که به افراد کمک ‌کنند این نوع ارتباطات را تقویت کنند. تعامل با همسالان حامی می تواند به کودکان و نوجوانان کمک کند تا رفتارهای مثبتی مانند همکاری، همدلی و اعتماد ایجاد کنند.

نوجوانان را تشویق کنید تا از شبکه های اجتماعی استفاده کنند که کمک می کند خود را صادقانه نشان دهند و ارتباط واقعی با دیگران را احساس کنند، مانند اس ام اس زدن. گشت زدن بی هدف در شبکه های اجتماعی یا صرفاً لایک کردن سطحی یک پست، روابط سالم روانشناختی را تقویت نمی کند.

والدین همچنین باید توجه داشته باشند که بچه ها ممکن است بخواهند اطلاعات و پشتیبانی آنلاین دریافت کنند تا در مورد موضوعات حساس مرتبط با سلامت یا هویتشان اطلاعاتی به دست آورند که می تواند شامل موضوعاتی باشد که آنها هنوز با شما در این باره راحت نیستند. مهم است که در مورد نظارت خود به عنوان والدین، و همچنین حفظ حریم خصوصی مناسب با نیازهای نوجوان خود تعادل ایجاد کنید. صحبت و ایجاد تعادل با فرزندتان می تواند به او کمک کند تا احساس خوبی داشته باشد و در عین حال به شما این امکان را می دهد دستورالعمل هایی برای ایمن نگه داشتن او ایجاد کنید.

  1. چگونه می توانم مانع تعارض فرزندم در شبکه های اجتماعی شوم؟

به نوجوانان در مورد نقش خود در آزار و اذیت اینترنتی (قلدری سایبری) آگاهی دهید. رفتار توهین آمیز به دیگران فقط برای به دست آوردن لایک یا فالوور می تواند آسیب جدی به قربانیان این ماجرا وارد کند. همچنین لایک کردن پست‌های سایبری نیز به دیگران آسیب می‌زند. مطالعات نشان می دهد که این نوع ارتباطات نه تنها به قربانیان آسیب می رساند، بلکه به سایر کاربرانی که به صورت آنلاین شاهد نفرت سایبری هستند نیز آسیب می رساند.

با کودک خود در مورد شناسایی نمونه هایی از آزار و اذیت سایبری مانند ارسال پیام های شرم آور یا تشویق به آسیب یا استفاده از فناوری دیجیتال برای ایجاد احساس طرد شدن به دیگران، صحبت کنید. نوجوانان را تشویق کنید تا در صورت مشاهده آزار و اذیت اینترنتی با شما یا بزرگسال دیگری صحبت کنند. همچنین مهم است که با فرزندتان در مورد مهربانی و جدیتِ موضوعِ درگیر شدن در رفتارهای سایبری، صحبت کنید.

  1. چگونه می توانم فرزندم را تشویق کنم که خود را با آنچه در اینترنت می بیند مقایسه نکند؟

این یک ویژگی طبیعی و انسانی است که آنچه را می بینیم باور کنیم. همچنین طبیعی است که خودمان را با دیگران مقایسه کنیم. به دلیل آنلاین بودن انجام این کار بسیار بیشتر از گذشته اتفاق میفتد و این برای نوجوانانی که هنوز در حال ایجاد حسی پایدار از عزت نفس، در خود هستند، خطرناک می باشد. نوجوانانی که از عکس‌های شخصی خود برای مقایسه ظاهرشان در شبکه‌های اجتماعی و دریافت بازخورد در این مورد استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض اختلال غذا خوردن، علائم افسردگی، تصویر ذهنی بد نسبت به بدن خود، به‌ویژه در میان دختران هستند.

 

به فرزندتان کمک کنید این موضوع را درک کند که افراد فقط آنچه را می خواهند شما در این شبکه ها ببینید و یک نمای منسجم از زندگی و ظاهر خودشان به نمایش در آورده و به اشتراک میگذارند. بسیاری از عکس‌ها و ویدیوها با فیلتر دستکاری یا ویرایش شده اند. اما افراد با وجود اینکه درباره این دستکاری ها و فیلترها می دانند، طبق غریزه معمولا به محتوایی که مشاهده می کنند، به عنوان واقعیت اعتماد می کنند. جوانان و بزرگسالان باید این افکار خودکار را نادیده بگیرند و مدام به خود یادآوری کنند که آنچه در اینترنت می بینند همیشه واقعی نیست.

  1. اگر به صورت آنلاین تبعیض ببینم چه می شود؟

معمولا جامعه آنلاین منعکس کننده دنیایی است که ما در آن زندگی می کنیم که متأسفانه شامل تبعیض، تعصب، سخنان نفرت انگیز و قلدری است. به کودکان بیاموزید که پیام های نژادپرستانه را نقد کنند و ساختار نژادپرستی آنلاین را تشخیص دهند. تحقیقات نشان می‌دهد جوانانی که قادرند در شبکه های اجتماعی محتوای نژادپرستانه را ارزیابی کنند، هنگام مشاهده رویدادهای آسیب‌زا، مشکلات روانی کمتری را تجربه می کنند. هر نوجوان این شانس را دارد که به همه کمک کند با انتخاب هایی که در شبکه های آنلاین دارد، احساس برابری و ارزشمندی داشته باشد.

 

  1. چگونه می توانم با خیال راحت در مورد سلامت روان صحبت کنم؟

طبیعی است که در مورد سلامت روان سؤالاتی داشته باشید. با این حال، باید به نوجوانان آموزش داده شود که فقط از متخصصین سلامت روان یا انجمن های معتبر که دارای مجوز هستند بهره بگیرند. به نوجوانان بیاموزید در مورد آموزشهای آنلاین سلامت روان، داشتن مدرک علمی معتبر را لحاظ کنند و اهمیت شواهد و مدارک را درک کنند.

  1. چرا رسانه های اجتماعی وجود دارند؟

نوجوانان باید درک کنند که اکثر شرکت های شبکه های اجتماعی برای کسب سود طراحی شده اند. آنها این کار را با جمع آوری اطلاعات کاربران خود انجام می دهند. برای نوجوان خود توضیح دهید که چگونه این شرکت ها می توانند اطلاعات مربوط به هر چیزی را که مشاهده، کلیک یا پست می کنند جمع آوری و ذخیره کنند. این داده ها می توانند توسط شرکت ها استفاده و به اشتراک گذاشته شوند که درک کامل آن حتی برای بزرگسالان نیز دشوار است. این شرکت ها برای درگیر نگه داشتن کاربران شبکه‌های اجتماعی، ویژگی‌هایی از جمله دکمه‌ها، پیمایش بی‌پایان، و پخش خودکار ویدیوها را طراحی می‌کنند که ندیدن و دوری از آن را بسیار سخت می‌کند. این شبکه ها همچنین بر نیازهای نوجوانان برای ارتباط اجتماعی سرمایه گذاری می کنند. این برای هدایت یا پاداش دادن به برخی رفتارهای آنلاین طراحی شده است. نوجوانان باید برخی از ویژگی های شبکه های اجتماعی را درک کنند که ممکن است گاهی آنها را به سمت اطلاعات مفید سوق دهد، اما در مواقع دیگر ممکن است خطری برای سلامت روانی آنها ایجاد کند.

در طول زمان در یک سری بحث شرکت کنید.

سواد شبکه های اجتماعی موضوعی نیست که هر کسی بتواند به سرعت و در یک مکالمه آن را یاد بگیرد. آن را به عنوان مجموعه ای از مکالمات در نظر بگیرید که با رشد فرزند شما و تکامل فناوری تکامل می یابد. برای صحبت در مورد رسانه‌های اجتماعی به صورت دوره‌ای مراجعه کنید و به دنبال نشانه‌هایی باشید که ممکن است به سلامت جسمی یا روانی آنها آسیب برساند.

به نوجوان خود این امنیت را بدهید تا بداند که اگر در مورد محتوایی که آنلاین می بیند یا اگر در استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی درگیر است، برای کمک و پشتیبانی نزد شما بیاید. با آغوش باز در برقراری ارتباط با او می توانید به فرزندتان کمک کنید تا رابطه سالم و مثبتی با رسانه های اجتماعی ایجاد کند.

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات