کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

هر دعوتی را قبول نکنید

خواندن این مطلب

3 دقیقه

زمان میبرد!

هر دعوتی را قبول نکنید

ممکن است رد کردن یک دعوت نامه  حتی دعوت به رویدادی که مایل به شرکت در آن نیستید، بی ادبانه به نظر برسد، اما طبق تحقیقات منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، افراد اغلب عواقب اجتماعی نه گفتن را بیش از حد ارزیابی می کنند.

گاهی افراد به رویدادی دعوت می شوند که مطلقا نمی‌خواهند در آن شرکت کنند، اما به هر حال در آن شرکت می کنند زیرا نمی خواهند کسی که آنها را دعوت کرده، ناراحت ‌شود. به نظر می‌رسد این یک تجربه رایج است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که پیامدهای منفی نه گفتن بسیار کمتر از آن چیزی است که ما انتظار داریم.»

در یک مطالعه آزمایشی، بیش از سه چهارم پاسخ دهندگان یعنی 77٪ آنها اعتراف کردند که نمی خواستند دعوتی را بپذیرند و در آن شرکت کنند، اما نگران عواقب آن بودند. برای بررسی بی‌اساس بودن این ترس‌ها، محققان پنج آزمایش را با بیش از 2000 شرکت‌کننده انجام دادند.

در یک آزمایش، محققان از شرکت کنندگان خواستند تا سناریویی را بخوانند که در آن یکی از دوستان خود را به شام در یک رستوران سرشناس دعوت کرده اند یا از آنها چنین دعوتی شده است. به شرکت کنندگانی که این دعوت نامه داده شد، گفته شد که تصور کنند آن دعوت را رد کرده اند، زیرا از قبل برنامه دیگری چیده بودند و یا  می خواستند در خانه بمانند و استراحت کنند. سپس به شرکت‌کنندگانی که آنها از دیگری دعوت به عمل آوده بودند، گفته شد که دعوتشان مورد قبول واقع نشده است.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگان با تصور اینکه دعوت دوست خود را رد کردند، اغلب بر این باور بودند که این رفتار پیامدهای منفی برای رابطه آنها خواهد داشت. احتمال زیادی می دادند که دوستشان عصبانی و ناراحت شود و در مراسم های آینده دیگر او را دعوت نکند، زیرا شرکت‌کنندگانی که دعوت را رد کرده بودند بیشتر بر چیزهایی که در ذهن دوستانشان می گذشت تمرکز می کردند در حالیکه افرادی که به دعوتشان جواب رد داده شده بود، بر خود موضوع رد شدن دعوت تمرکز کرده بودند و نه ناراحتی از دوستشان.

در طول این آزمایش‌ها مشخص شد که افراد دعوت‌ شده پس از رد کردن دعوت، پیامدهای منفی را بیش از حد در ذهنشان اغراق می‌کنند و در مورد افکارشان نگران هستند.

در آزمایش دیگری، محققان 160 نفر را برای شرکت در آزمایش «نظرسنجی زوج‌ها» انتخاب کردند. از بین زوج هایی که شرکت کردند:

چهار درصد کمتر از شش ماه،

یک درصد شش تا دوازده ماه،

بیست و یک درصد یک تا پنج سال

و هفتاد و چهار درصد بیش از پنج سال با هم در رابطه بودند.

ابتدا از یکی از زوجین خواسته شد تا اتاقی را که در آن نظرسنجی انجام می شود را ترک کنند. زوج دیگر دعوت‌نامه‌ای برای شریک زندگی خود نوشت و فعالیت مورد علاقه اش در چند هفته آینده، مانند دیدن فیلم، غذا خوردن در یک رستوران یا پیاده‌روی در پارک را ذکر کرد. سپس از اتاق خارج شد و شریک زندگی اش به اتاق برگشت. پس از خواندن دعوت نامه، از شریک زندگی خواسته شد تا این دعوت را رد کرده و در جواب بنویسد «من می‌خواهم در خانه بمانم و استراحت کنم». سپس این زوج ها دوباره جای خود را عوض کردند تا شخصی که دعوت نامه را نوشته نتیجه را بخواند.

صرف نظر از طول مدت رابطه زوج ها، محققان دریافتند که فردی که دعوت شریک زندگی خود را به یک فعالیت سرگرم کننده رد می کند، در ذهنش تصور می کند که همسرش از دست او عصبانی می شود و این رفتار به معنی اهمیت ندادن به او تلقی می شود.

محققان بر این باورند که یافته‌های آنها نشان می‌دهد که افراد معمولا در مورد میزان ناراحتی طرف مقابل پس از رد شدن دعوتش اغراق می‌کنند خصوصا وقتی رابطه ای طولانی مدت و نزدیک با او داشته باشند.

درست است مواقعی وجود داشته که فرد دعوت کننده کمی از رد شدن دعوتش ناراحت می شود اما نه به آن میزان که افراد در ذهن خود این موضوع را بزرگ نمایی می کنند.

به گفته محققین افراد می‌توانند در صورتی که موقعیت مناسب ندارند، دعوتی را رد کنند و این موضوع را به خاطر داشته باشند که این کار لزوما عواقب بدی برای آنها نخواهد داشت. اما، به خاطر داشته باشند که گذراندن وقت با دیگران موجب توسعه روابط می شود، بنابراین هر دعوتی را بی دلیل رد نکنند.

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات