کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

محافظت از نوجوانان در مقابل شبکه‌های اجتماعی

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

محافظت از نوجوانان در مقابل شبکه‌های اجتماعی

آنچه والدین برای محافظت از فرزندان خود باید بدانند:

برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی رویکردی چند جانبه نیاز است که شامل محدودیت‌های زمانی و نظارت والدین بر فرزندان است، همچنین گفتگوهای زیاد در مورد شبکه‌های اجتماعی به والدین کمک می‌کند تا از رشد مغز نوجوانان خود محافظت کنند.

رسانه‌های اجتماعی این قابلیت را دارند که به رشد سالم نوجوانان کمک کنند، اما خطراتی نیز ایجاد می‌کنند. تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که نظارت بر چگونگی استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی و نوع محتوایی که می‌بینند بسیار مهم است.

به عنوان والدین یا کسی که وظیفه مراقبت از نوجوان را عهده‌دار است، شما بیشترین اطلاعات را در مورد فرزندتان دارید. می‌دانید چه تجربیاتی با نقاط قوت و ضعف او جور درمی‌آید. توصیه‌هایی که در ادامه آمده است مبتنی بر تحقیقات است و به شما و نوجوانان شما کمک می‌کند تا کاربران هوشمند شبکه‌های اجتماعی باشید، از آسیب‌ها دوری کرده و بیشترین بهره را ببرید.

 

  1. این درک را داشته باشید که زمانی که مغز در حال رشد است، ممکن است در برابر ویژگی‌های خاص شبکه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر باشد.

برقراری ارتباط با دوستان در شبکه‌های اجتماعی برای رشد کودک مفید است، فرصتی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی جدید و تجربه روابط پیچیده است. اما استفاده بیش از حد از هوش مصنوعی برای مغزهای در حال رشد خطرناک است.

رشد مغز نوجوانان معمولا قبل از بلوغ، یعنی در حدود 10 سالگی شروع می‌شود و تا اوایل بزرگسالی ادامه می‌یابد. این مرحله مهمی از رشد است که در طی آن مغز تغییرات رشدی چشمگیری را تجربه می‌کند. در اوایل نوجوانی، نواحی مغزی مرتبط با میل به توجه همسالان بسیار حساس می‌شود. شبکه‌های اجتماعی قادرند از این تمایل سوء‌استفاده کنند. در عین حال، نواحی مغزی که برای خودکنترلی مهم هستند تا اوایل بزرگسالی به طور کامل رشد نمی‌کنند. هنگامی که به استفاده از شبکه‌های اجتماعی در خانواده خود فکر می‌کنید، مهم است که آسیب‌پذیری‌های منحصر به فرد مغز نوجوانان را بشناسید. راهنمایی‌های شما در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی بهتر است با بلوغ کودکان تکامل یابد.

چه باید کرد: از پلتفرم‌هایی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود می‌کنند استفاده کنید، که شامل محدود کردن تعداد لایک‌ها یا محدود کردن مواردی است که آنها را تشویق به استفاده بیش از حد می‌کند. برای کمک به نوجوانان در تعیین محدودیت‌ها و یادگیری خودکنترلی، از تنظیمات زمان صفحه نمایش دستگاه‌ها استفاده کنید. برای اطمینان از رشد سالم مغز در میان نوجوانان، استفاده از صفحه نمایش را در شرایطی که حداقل 8 ساعت خواب شبانه را مختل می‌کند، ممنوع کنید.

  1. او را زیر نظر بگیرید و در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی با او صحبت کنید.

بهتر است والدین رویکردی چند جانبه برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی از جمله محدودیت زمانی، نظارت والدین، و بحث‌های مداوم در مورد رسانه‌های اجتماعی داشته باشند.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، محدودیت‌های زمانی می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا خود را کنترل کنند و به میزان متوسط از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. محدود کردن میزان چت کردن، به ویژه با غریبه‌ها، و ایجاد محدودیت برای دیدن محتواهای مربوط به بزرگسالان نیز توصیه می‌شود. والدین می‌توانند برای نوجوانان جوان‌تر، اجازه استفاده از شبکه‌های اجتماعی را فقط وقتی در خانه هستند بدهند تا والدین بتوانند فعالیت‌های اینترنتی آنها را زیر نظر داشته باشند.

علاوه بر این، در این سنین نظارت بزرگسالان بر پست‌هایی که می‌گذارند و محتواهایی که مشاهده می‌کنند، توصیه می‌شود. استفاده از شبکه‌های اجتماعی بدون نظارت والدین، کودکان را در معرض تماشای محتواهای مضر در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد. مطالعات علمی نشان می‌دهد که نیاز است والدین با نوجوانان درباره این‌که چگونه از شبکه‌‌های اجتماعی به شیوه‌ای ایمن و مفید استفاده کنند، گفتگوهای زیادی داشته باشند. این کار ممکن است برای بسیاری از والدین سخت باشد زیرا بسیاری از بزرگسالان امروزی از این پلتفرم‌ها و عملکرد آنها اطلاعات زیادی ندارند.

چه باید کرد: هر هفته زمان بگذارید تا با نوجوان خود در مورد نحوه عملکرد پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی صحبت کنید به طوری‌که آنها احساس امنیت کنند که شما بدون قضاوت شنونده تجربیات آنان هستید. از آن‌ها بپرسید که در شبکه‌های اجتماعی چه چیزهایی دیده‌اند، چگونه می‌فهمند که چه چیزی پست شده و سؤ‌الات فرضی از آن‌ها بپرسید تا متوجه شوید آنها چگونه به موقعیت‌های مختلفی که ممکن است در این شرایط با آن مواجه شوند، پاسخ می‌دهند.

  1. الگوی استفاده سالم از شبکه‌های اجتماعی

مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که نوجوانان بسیاری از رفتارها و نگرش‌ها نسبت به شبکه‌های اجتماعی را از والدین خود یاد می‌گیرند. بسیار مهم است که بزرگترها الگوی استفاده سالم از شبکه‌های اجتماعی را برای زندگی خود ارائه دهند. برای الگوبرداری از رفتار دیجیتالی مناسب، هنگامی که سر میز شام هستید یا اوقاتی که به صورت خانوادگی سپری می‌کنید، از استفاده از شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید و این را بدانید که صحبت‌های شما در مورد شبکه‌های اجتماعی منعکس‌کننده روش‌هایی است که می‌خواهید آنها در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی اعمال  کنند.

چه کاری باید انجام داد: در مورد این‌که چرا و چگونه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید با فرزندان خود صحبت کنید. محدودیت‌هایی در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای خود تعیین کنید و فرزندان خود را تشویق کنید که از شما الگو بگیرند. به عنوان یک خانواده برای مدتی شبکه‌های اجتماعی را تعطیل کنید و در مورد چالش‌ها و وسوسه‌هایی که وقتی برای مدت طولانی از شبکه‌های اجتماعی دور هستید، صحبت کنید.

 

  1. مراقب استفاده مشکل‌ساز از رسانه‌های اجتماعی باشید.

مراقب علائمی که فرزندتان ممکن است از شبکه‌های اجتماعی به روشی ناسالم استفاده کند، باشید. استفاده فرزندتان از شبکه‌های اجتماعی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند اگر:

  • این امر در برنامه‌های روزمره و تعهدات آنها مانند رفتن به مدرسه، کار، دوستی‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه آنها تداخل ایجاد ‌کند.
  • آنها استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به تعاملات اجتماعی حضوری ترجیح دهند.
  • این امر مانع از آن ‌شود که حداقل 8 ساعت خواب با کیفیت در شب داشته باشند.
  • مانع از فعالیت‌های بدنی منظم در آنها شود.
  • آنها زمانی که نمی‌خواهند باز هم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی معتاد شده‌اند.
  • برای بررسی شبکه‌های اجتماعی اشتیاق زیادی دارند.
  • برای وقت گذراندن به صورت آنلاین، دروغ می‌گویند یا از رفتارهای گول‌زننده استفاده می‌کنند.

 

چه کاری باید انجام داد: از فرزند خود بپرسید کدام یک از موارد بالا در مورد او صادق است، اگر نگران هستید که فرزندتان به رسانه‌های اجتماعی وابسته است یا از آن به روش‌های ناسالم استفاده می‌کند، محدودیت‌های جدیدی را برای دسترسی به این فناوری اعمال کنید. اگر فکر می‌کنید فرزندتان آسیب روانی را تجربه می‌کند یا در مدیریت استفاده فرزندتان از رسانه‌های اجتماعی مشکل دارید، یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌های سالم‌تری برای تعامل با دنیای دیجیتال پیدا کنید.

  1. سواد رسانه‌های اجتماعی را آموزش دهید.

شبکه‌های اجتماعی، مدارس و نوجوانان همگی می‌توانند در آموزش سواد شبکه‌های اجتماعی نقش داشته باشند. والدین و مراقبان می‌توانند کمک کنند. توصیه‌های APA در مورد سواد شبکه‌های اجتماعی را که به نوجوانان کمک می‌کند تا تجربیات مثبت بیشتری داشته باشند و خطرات آنلاین بر اساس علم موجود تا به امروز را کاهش دهند، ببینید

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات