کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

شخصیت افراد با میزان رضایت آنها در طول زندگی شان مرتبط است

خواندن این مطلب

3 دقیقه

زمان میبرد!

شخصیت افراد با میزان رضایت آنها در طول زندگی شان مرتبط است

بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، برخی از ویژگی های شخصیتی افراد با میزان رضایتی که از زندگی شان دارند مرتبط است. همچنین این رابطه علیرغم سن و تغییراتی که افراد در طول زندگی در نقش ها و مسئولیت های اجتماعی مختلف تجربه می کنند، پایدار است.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افراد با ویژگی های شخصیتی خاص، رضایت بیشتری از زندگی خود نسبت به دیگران دارند. برای مثال، افراد برون‌گرا که اجتماعی و پرحرف هستند، در بزرگسالی و زمانی که در حال ایجاد روابط اجتماعی جدید هستند، خوشحال می باشند. بنابراین بررسی هایی در این زمینه انجام شد، که آیا برخی از ویژگی‌های شخصیتی افراد، با رضایت از زندگی اجتماعی و شغلی آنها در مراحل خاصی از زندگی مرتبط است یا خیر.

برای تعیین اینکه چگونه رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و رضایت از زندگی در طول زمان تغییر می‌کند، محققان داده‌های جمع‌آوری‌شده در سالهای 2008 تا 2019 از خانواده‌هایی که در هلند بودند را از طریق نظرسنجی مورد بررسی قرار دادند. طی 11 سال، 9110 شرکت کننده هلندی از سن 16 تا 95 سال در این نظرسنجی شرکت کردند تا پنج ویژگی شخصیتی خود را که شامل: آگاهی، وظیفه شناسی، برون گرایی، سازگاری و ثبات هیجانی بود، ارزیابی کنند. همچنین رضایت از زندگی و ارتباطات اجتماعی آنها نیز ارزیابی شد. تعداد5928 نفراز شرکت کنندگان که در زمان نظرسنجی شاغل بودند، به سوالاتی در مورد رضایت شغلی خود نیز پاسخ دادند.

محققان دریافتند که رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و رضایت از زندگی، در طول عمر افراد یکسان باقی می‌ماند و ثبات هیجانی با رضایت از زندگی، ارتباطات اجتماعی و شغل افراد مرتبط است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم تفاوت‌ در چالش‌های زندگی و نقش‌های اجتماعی، ویژگی‌های شخصیتی به میزان رضایت ما از زندگی، کار و ارتباطات اجتماعی در بزرگسالی، میانسالی و سنین بالاتر مرتبط هستند. بنابراین «ویژگی های شخصیتی در طول زندگی فرد، با میزان رضایت او از زندگی به خصوص رضایت شغلی مرتبط هستند.»

محققان همچنین دریافتند که ویژگی‌های شخصیتی متفاوت با رضایت افراد از زندگی اجتماعی و حرفه‌شان به ویژه وظیفه‌شناسی در کار، برون گرایی و سازگاری در روابط اجتماعی همراه است. افرادی که در طول زمان شاهد افزایش این ویژگی ها در خودشان بودند، رضایت از زندگی اجتماعی و شغلی در آنها افزایش یافت.

درصد بالایی از رضایت افراد در شغل شان، تحت تاثیر فاکتور سن بود. با افزایش سن شرکت کنندگان در این مطالعه، رضایت شغلی و ثبات هیجانی به تدریج افزایش یافت.

طی بررسی های انجام شده در طول این 11 سال، محققان دریافتند علیرغم ارتباط کمی که بین آگاهی و رضایت وجود دارد، هر چه افراد آگاه تر بودند، رضایت بیشتری از زندگی را گزارش داده اند. شاید این ارتباط با فرآیندهای غیرمستقیم توضیح داده شود.

ثبات هیجانی با رضایت بالاتر فرد از زندگی ارتباط مستقیم دارد، زیرا این ویژگی، نگرش کلی افراد را نسبت به جهان تعیین می کند.

مثال خوبی از نحوه تعامل شخصیت افراد با محیط را می توان در حیطه کاری یافت. یکی از یافته ها این بود که رابطه بین ثبات هیجانی و رضایت شغلی با بالا رفتن سن بیشتر می شود. این موضوع اینطور خودش را نشان می دهد: افرادی که  ثبات هیجانی دارند از ترک مشاغل نامطلوب ترس کمتری دارند و بیشتر مایلند برای مشاغلی که چالش‌برانگیزتر هستند و احتمالا در دراز مدت رضایت‌بخش‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود، اقدام کنند.

«تحقیقات نشان می دهد که ویژگیهای شخصیتی و شادی ما چیزی قابل تغییر است». حتی می توانیم بر نحوه تغییر خود تأثیر بگذاریم اگر بخواهیم می توانیم منظم تر، برون‌گراتر و دوستانه‌تر رفتار کنیم و رضایت از زندگی اجتماعی یا کاری مان را نیز افزایش دهیم.»

 

 

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات