کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

خواب خوب شبانه

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

خواب خوب شبانه

آیا  روانشناسان می توانند به رفع بی خوابی کمک کنند؟

امروز صبح چند بار زنگ ساعت تان را قطع کردید؟

همه ما دلمان می خواهد بخوابیم، اما بسیاری از شب‌ها از هفت یا هشت ساعتی که به خواب نیاز داریم، کمتر می خوابیم. بر اساس گزارش موسسه پزشکی، حدود 50 تا 70 میلیون آمریکایی از اختلال خواب مزمن رنج می برند.

در جامعه امروزی که با برنامه ریزی های بیش از حد پر شده ، ممکن است خوابیدن اهمیت چندانی نداشته باشد، در حالی که خواب امری ضروری است. خواب برای سلامت، ایمنی و رفاه کلی ما حیاتی است. خواب مغز را شارژ کرده و آن را برای یادگیری آماده می کند. خواب ناکافی باعث تصادفات رانندگی، عملکرد ضعیف کاری و مشکلات خلق و خو و ناهنجاری در روابط است. همچنین کم خوابی خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت، چاقی، افسردگی و سکته را افزایش می دهد.

مراجعه به روانشناس برای اختلالات خواب

در بسیاری از موارد، افراد به این دلیل بی خوابی را تجربه می کنند که  الگوی رفتاری ایجاد شده در آنها با عادات خوب خواب تداخل دارد. مشکلات خواب اغلب با مشکلات زمینه ای مانند استرس، افسردگی یا اضطراب مرتبط است.

بهتر است با یک پزشک یا متخصص مشورت کنید تا در صورت داشتن مشکلات خاص آن را برطرف سازید. مراجعه به روانشناس نیز ممکن است به رفع مشکلات بی خوابی شما کمک کند. روانشناسان قادرند به افراد کمک کنند تا رفتارهای خود را تغییر دهند و افکار، هیجانات و عواطفی را که می تواند در خواب خوب شبانه اختلال ایجاد کند، مدیریت کنند. روانشناسانی که دارای مهارت های کافی برای درمان افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و … هستند، می توانند مشکلات بی خوابی را نیز درمان کنند.

در جلساتی که با روانشناس دارید، می توانید انتظار داشته باشید که در مورد سلامت جسمی، عاطفی، باورها و رفتارهای سالم با او صحبت کنید. یک روانشناس به شما کمک می کند تا هر گونه استرس و مساله ای که باعث تداخل با خواب شبانه شما می شود را شناسایی کنید.

یک روانشناس ممکن است از شما بخواهد یک دفترچه خواب با اطلاعاتی در مورد روتین خواب و رفتارهای مربوط به آن تهیه کنید تا از این طریق الگوهای رفتاری که ممکن است با خواب شبانه تداخل داشته باشد را بشناسید. به عنوان مثال اگر عادت به ورزش در شب یا تماشای تلویزیون در رختخواب خود دارید، روانشناس به شما کمک می کند تا نگاهی به نحوه خوابیدنتان بیندازید تا جایگزین های مناسبی پیدا کنید. همچنین ممکن است تکنیک های خود آرام سازی را به شما آموزش دهد تا یاد بگیرید ذهن خود را قبل از خواب آرام کنید.

افسردگی و خواب

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی است. بر اساس گزارش موسسه ملی سلامت روان، بیش از 16 درصد از آمریکایی ها در طول زندگی خود اختلال افسردگی اساسی را تجربه می کنند زیرا افسردگی و مشکلات خواب اغلب دست به دست هم می دهند.

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، پرخوابی را تجربه می کنند، وضعیتی که در آن بیش از حد طبیعی می خوابند. از طرفی دیگر، بی خوابی در میان افراد مبتلا به افسردگی نیز رایج است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به بی خوابی 10 برابر بیشتر از افسردگی رنج می برند.

برخی افراد ابتدا دچار مشکلات خواب می شوند و سپس افسردگی را تجربه می کنند. در برخی دیگر، افسردگی، قبل از علائم اختلال خواب رخ می دهد. در هر صورت، مشکل خواب تنها یکی از دلایل بسیار برای درمان افسردگی است.

افراد افسرده معمولا احساس گناه  و ناامیدی دارند. آنها اغلب علاقه خود را به فعالیت های روزمره از دست می دهند و از خانواده و دوستان کناره گیری می کنند. همچنین ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. درمان می تواند هم افسردگی و هم مشکلات خواب همراه با آن را برطرف کند.

درک بی خوابی

بر اساس گزارشات موسسه پزشکی، بی خوابی یک اختلال خواب رایج است که در 30 میلیون آمریکایی رخ می دهد. فرد مبتلا به بی خوابی در به خواب رفتن یا ماندن در خواب مشکل دارد. زمانی که بی خوابی شبانه بیش از یک ماه ادامه داشته باشد، این مشکل مزمن در نظر گرفته می شود. اغلب، افراد مبتلا به بی خوابی مزمن شاهد شدت و ضعف بی خوابی خود هستند. آنها چندین روز خواب خوب را تجربه می کنند اما در پی آن برای مدتی طولانی خوابی ضعیف را تجربه می کنند.

مطالعات نشان می دهد افرادی که دچار بی خوابی بودند و در پی آن یاد گرفته اند افکار استرس زا را تشخیص و تغییر دهند، بهتر از کسانی که برای درمان بی خوابی خود از قرص های خواب استفاده می کردند، خواب خوبی را تجربه می کردند.

علت هر چه که باشد، اگر رفتارهای خواب سالم را در پیش بگیرید، به احتمال زیاد مشکل تان برطرف خواهد شد. خواب نیز مانند رژیم غذایی و ورزش، یک عنصر اساسی برای سلامتی است.

مراحلِ خوابِ بهتر

مراحل زیر می تواند در تغییر عادات ناسالم و بهبود خواب شما مفید باشد:

  • محیطی آرامش بخش برای خوابیدن ایجاد کنید. اتاق خواب خود را تا حد امکان تاریک، خنک و ساکت نگه دارید و وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر، تلویزیون و تلفن را از اتاق خواب دور نگه دارید. قرار گرفتن در معرض نورهای محرک از صفحه کامپیوتر و تلویزیون می تواند بر میزان ملاتونین (هورمونی که ساعت درونی بدن شما را تنظیم می کند) تاثیر بگذارد.
  • قبل از خواب در مورد موقعیت های استرس زا یا اضطراب زا صحبت نکنید و شرایط را به چالش نکشید. همانطور که ورزش می تواند سطح انرژی و دمای بدن را افزایش دهد، بحث در مورد موضوعات پیچیده، تنش را افزایش می دهد که ممکن است ضربان قلب تان را بالا ببرد. با نپرداختن به موضوعات استرس زا قبل از خواب از کیفیت خواب خود محافظت کنید.
  • برنامه ای برای خواب تنظیم کنید. یک برنامه خواب منظم را اجرا کنید، یعنی هر روز در ساعت معینی به رختخواب رفته و صبح ها ساعت معینی از خواب بیدار شوید، حتی آخر هفته ها. اگر خیلی زود به رختخواب بروید، ممکن است در رختخواب دراز بکشید و احساس اضطراب کنید. این کار خوابیدن را برایتان دشوارتر می کند.

  • چُرت زدن را محدود کنید. چُرت های بعد از ظهر می تواند با خواب شبانه تداخل ایجاد کند.
  • یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش کردن، زمان کلی خواب را افزایش می‌دهد، به ویژه خوابِ با امواج کوتاه که برای بازسازی و سلامت بدن شما مهم هستند. با این حال، در انتهای روز ورزش نکنید. ورزش کردن نزدیک به زمان خوابِ شب می تواند سطح انرژی و دمای بدن را بالا برده و به خواب رفتن را دچار مشکل کند.
  • از خوردن وعده های غذایی در آخر شب و مصرف الکل خودداری کنید. وعده های غذایی سنگین قبل از خواب را حذف کنید و مصرف الکل را کاهش دهید. حتی اگر به نظر می رسد مصرفِ آن خواب بهتری به شما می دهد، اما می تواند کیفیت خواب شبانه را مختل کند.
  • مصرف نیکوتین و کافئین را محدود کنید. این محرک ها می توانند به خواب رفتن را دشوارتر کند، به خصوص اگر در اوایل شب مصرف شوند.

  • قبل از خواب زمان استراحت خود را برنامه ریزی کنید. اختصاص دادن زمانی برای استراحت و آرام کردن ذهن، به شما کمک می کند تا حالت خواب آلودگی به شما دست بدهد. مدیتیشن، تمرینات تنفسی، حمام کردن و گوش دادن به موسیقی آرامش بخش راه های خوبی برای ایجاد آرامش در شب هستند.
  • زمان را چک نکنید. محاسبه ساعتهایی که کمتر خوابیدید، می تواند اضطراب ایجاد کند و به خواب رفتن را سخت تر کند.
  • یادداشت بردارید. اگر هنگام خواب نمی توانید جریان افکار ذهنی تان را متوقف کنید، آنها را یادداشت کنید. به خودتان بگویید که این لیست را صبح بررسی می کنم، بنابراین نیازی نیست امشب نگران چیزی باشم.

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات