کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

تاثیرات استرس بر روی بدن قسمت (اول)

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

تاثیرات استرس بر روی بدن قسمت (اول)

استرس بر تمام سیستم های بدن از جمله سیستم های اسکلتی عضلانی، تنفسی، قلبی عروقی، غدد درون ریز، دستگاه گوارش، سیستم عصبی و دستگاه تناسلی تاثیر می گذارد.
بدن ما برای مقابله با میزان کم استرس به خوبی تجهیز شده است، اما زمانی که این استرس طولانی مدت یا مزمن می شود، اثرات جدی بر سلامت بدن میگذارد.

• سیستم اسکلتی- عضلانی
هنگامی که بدن تحت استرس قرار می گیرد، ماهیچه ها دچار تنش می شوند. انقباض و تنش عضلانی، واکنش بدن نسبت به استرس است. این روش بدن است که در برابر آسیب و درد از خود محافظت کند.
با هجوم ناگهانی استرس، ماهیچه‌ها به یکباره دچار انقباض می‌شوند و پس از پایان استرس، تنش خود را آزاد می‌کنند. استرس مزمن باعث می شود که ماهیچه های بدن منقبض شوند. وقتی ماهیچه ها برای طولانی مدت دچار انقباض و فشار هستند، ممکن است سایر قسمت های بدن را تحریک کنند و حتی استرس هایی را که منجر به اختلال می شوند، افزایش دهند.
به طور مثال، هر دو نوع سردرد تنشی و سردرد میگرنی به دلیل فشار مزمن عضلانی در ناحیه شانه، گردن و سر است. درد عضلانی-اسکلتی در کمر و قسمت پشت، با استرس، علی الخصوص استرس شغلی مرتبط است.

میلیون ها نفر، از دردهای مزمن جزئی تا اختلالات اسکلتی- عضلانی رنج می برند. گاهی اوقات ممکن است آسیبی وجود داشته باشد که باعث ایجاد این حالت دردناک شود. آنچه تعیین می کند که فرد آسیب دیده از درد مزمن رنج ببرد یا خیر، نحوه نگرش او نسبت به آسیب است. افرادی که از درد و آسیب مجدد می ترسند و تنها به دنبال علت فیزیکی و درمان آن آسیب هستند، معمولا بهبودی سخت تری نسبت به افرادی دارند که زیر نظر پزشک هستند و فعالیت فیزیکی متعادلی دارند. تنش عضلانی و ضعف بنیه به دلیل عدم فعالیت جسمی، منجر به ایجاد مشکلات مزمن اسکلتی- عضلانی ناشی از استرس می شود.

تحقیقات نشان می دهد تکنیک‌های آرام‌سازی، روان درمانی و سایر فعالیت‌هایی که به کاهش استرس مربوط هستند، به طور موثر تنش عضلانی و بروز برخی اختلالات مرتبط با استرس مانند سردرد را کاهش داده و منجر به احساس خوب میگردند. همچنین این فعالیت ها خلق و خو و عملکرد روزانه افرادی را که دچار دردهای مزمن هستند، بهبود می بخشد.

• دستگاه تنفسی
دستگاه تنفسی، اکسیژن را به سلول ها می رساند و دی اکسید کربن را از بدن دفع می کند. هوا از طریق بینی وارد گلو می شود و از طریق نای پایین رفته و وارد ریه ها می گردد. سپس برونش های درون ریه اکسیژن را برای گردش در بدن به گلبول های قرمز خون منتقل می کنند.
استرس و هیجانات شدید با علائم تنفسی مانند تنگی نفس و تنفس سریع خودشان را نشان میدهند، زیرا راه تنفسی که بین بینی و ریه ها است دچار انقباض می شود. برای افرادی که بیماری تنفسی ندارند، این حالت معمولا مشکلی ایجاد نمیکند و بدن با فعالیت های خاصی، مشکل تنفسی را برطرف میکند. اما استرس‌های روانی، مشکلات تنفسی افرادی را که مبتلا به بیماری‌های تنفسی از قبیل آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD شامل آمفیزم و برونشیت مزمن) هستند، تشدید کنند.

 

برخی از مطالعات نشان می دهد که استرس حاد، مانند «مرگ یکی از عزیزان»، ممکن است باعث حملات آسم شود. علاوه بر آن، تنفس سریع ناشی از استرس و تنفس عمیق با تعداد بالا منجر به حملات پانیک در افراد مستعد میگردد.

مشاوره با یک روانشناس برای ایجاد آرامش، تنفس راحت و سایر روشهای شناختی-رفتاری کمک زیادی به درمان شما می‌کند.

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات