کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

جستجو پیشرفته محصولات

با همکارت بی ادبی؟ به فکر بچه ها باشید

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

با همکارت بی ادبی؟ به فکر بچه ها باشید

وقتی افراد نسبت به همکاران خود بی ادب هستند یا با آنها بد رفتار می کنند، متوجه این موضوع نیستند که قربانیان ناخواسته در این برخوردها، فرزندان همکاران آنها می باشند. بر اساس تحقیقات ارائه شده در کنوانسیون سالانه انجمن روانشناسی آمریکا، زنانی که در محل کار بی ادبی و خشونت را تجربه می کنند، بیشتر درگیر شیوه های فرزندپروری سختگیرانه تر و مستبدانه می شوند که این موضوع می تواند تاثیر منفی بر فرزندانشان داشته باشد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که برخی زنان از پرخاشگری در محل کار رنج می‌برند و این بدرفتاری در محیط کار بر تعاملات مثبت مادر و کودک تاثیر می گذارد و قربانیان این رفتارها کودکان هستند.

بدرفتاری در محل کار به هر رفتاری گفته می شود که با بی ادبی، پرخاشگری، توهین یا به هر شکل دیگری هنجارها و احترام در محل کار را نقض کند. این رفتار نشان دهنده عدم توجه به دیگران است. برخی از نمونه های بی ادبی در محل کار عبارتند از: نادیده گرفتن افراد یا اظهارات تحقیرآمیز در مورد آنها، کار دیگران را به نفع خود تمام کردن، مقصر دانستن دیگران بابت اشتباهات خود، اجتناب از افراد یا بیرون کردن افراد از شبکه یا تیم.

اکنون بر اساس شواهد تجربی، این موضوع را می دانیم که نتایج بی ادبی در محل کار بسیار گسترده و منفی است. به عنوان مثال، بی ادبی در محل کار با سطوح پایین تر تلاش و سطوح بالاتر استرس و اختلال در توجه، پردازش اطلاعات و تصمیم گیری مرتبط است.

برای درک بهتر اثرات بی ادبی های محل کار در خانه، محققان یک نظرسنجی آنلاین از 146 مادر شاغل و همسرانشان انجام دادند. از مادران در مورد تجربه بی ادبی در محل کار و همچنین احساس تاثیرگذار بودن آنها به عنوان والد پرسیده شد. سپس از همسران آنها پرسیده شد تا در مورد رفتارهای فرزندپروری منفی مادران که شامل دو سبک مستبدانه و سهل گیرانه بود، گزارشی دهند. محققین ارتباط معنا داری بین تجربه رفتار بی ادبانه در محل کار و فرزندپروری مستبدانه توسط مادران شاغل در خانه پیدا کردند. اما هیچ ارتباطی با فرزندپروری سهل گیرانه یافت نشد.

به این ترتیب نتایج نظرسنجی نشان داد که بی ادبی و پرخاشگری در محل کار با احساس موثر نبودن مادران به عنوان والدین مرتبط است، که باعث افزایش رفتارهای سختگیرانه و کنترل کننده مادران می شود.

والدین مستبد با قوانینی که وضع می کنند، انتظارات زیادی از فرزندانشان دارند مثل اینکه توقع دارند فرزندانشان بدون قید و شرط از آنها پیروی کنند. از طرفی آنها بسیار کم به فرزندانشان بازخورد مثبت می دهند و هر اشتباهی را به سختی مجازات می کنند. همچنین معمولا مقررات زیادی دارند و تقریبا همه جنبه های زندگی فرزندانشان را کنترل می کنند و برقراری نظم را به سرگرمی و شادی کودکانشان ترجیح می دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که فرزندپروری مستبدانه در مقایسه با سایر سبک‌های فرزندپروری، یک سبک فرزندپروری منفی است. این سبک از فرزندپروری با پیامدهای منفی گوناگونی برای کودکان همراه است، از جمله تداعی اطاعت با مفهوم عشق، نشان دادن رفتار پرخاشگرانه در خارج از خانه، ترسناک بودن یا بیش از حد خجالتی بودن در میان دیگران، مشکل داشتن در موقعیت های اجتماعی به دلیل فقدان صلاحیت اجتماعی، رنج بردن از افسردگی و اضطراب و مشکل داشتن در مورد خودکنترلی.

یکی از جالب‌ترین جنبه‌های این یافته‌ها این بود که تاثیرات منفی بی ادبی در محل کار تا حد زیادی گسترده است، به ویژه اینکه این رفتارها بر خلاف اِعمال شدید پرخاشگری و خشونت، به عنوان رفتارهای نامطلوب با شدت کم در نظر گرفته می‌شوند تاحدی که برخی آن را غیر مؤثر می‌دانند که این موضوع بسیار ناخوشایند و ناامید کننده است. اما یافته‌ها نشان می‌دهد که همین رفتارهای به ظاهر کم‌شدت در واقع می‌تواند حس شایستگی والدین را از بین ببرد، و در نتیجه به فرزندان آسیب برساند.»

ارائه شواهدی مبنی بر اینکه آنچه در محل کار اتفاق می‌افتد بر نحوه رفتار والدین تاثیر می‌گذارد، انگیزه‌ای برای سازمان‌ها جهت درک بهتر و کنترل بدرفتاری در محل کار است که ممکن است جدی گرفته نشود.

این تحقیق در مورد ماهیت و دامنه بی ادبی در محل کار، به ویژه تأثیر مخرب آن بر بهزیستی مادر و رفتار منفی خاص والدین، اطلاعات زیادی به ما می دهد. تاثیر پرخاشگری های محل کار بر کودکان باید در نظر گرفته شود تا سازمان ها وارد مداخله شوند و حمایت های لازم  را اعمال کنند.

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات