کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

جستجو پیشرفته محصولات

آیا می خواهید به اهداف خود برسید؟ پس خشمگین شوید!

خواندن این مطلب

3 دقیقه

زمان میبرد!

آیا می خواهید به اهداف خود برسید؟ پس خشمگین شوید!

بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، در حالی که اغلب افراد از خشم به عنوان هیجانی منفی یاد می کنند، اما خشم می تواند انگیزه ای قوی برای دستیابی به اهداف چالش برانگیز در زندگی باشد.

افراد اغلب بر این باورند که شادی، بهترین و ایده آل ترین حالت است و آن را هدف اصلی خود می دانند. این دیدگاه که هیجانات مثبت برای سلامت روان ایده‌آل هستند، در گزارش‌های مختلف روان‌شناختی مورد توجه بوده است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبی از هیجانات مختلف که شامل هیجانات منفی مثل خشم است، می تواند نتایج خیلی خوبی را به همراه آورد.

تئوری عملکردگرایانه هیجانات نشان می دهد که ده ها سال مطالعه بیانگر این موضوع است که همه هیجاناتِ خوب یا بد، واکنش‌هایی به درون افراد هستند که هدف آنها هشدار دادن در رابطه با موقعیت‌های مهمی است که نیاز به رسیدگی دارند. هر احساسی ممکن است پاسخ متفاوتی را طلب کند. به عنوان مثال، غم و اندوه ممکن است نشان دهنده این باشد که یک فرد نیاز به کمک یا حمایت عاطفی دارد، در حالی که عصبانیت ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که باید برای غلبه بر موضوعی خاص، اقدامی انجام شود.

برای درک بهترِ نقشِ خشم در دستیابی به اهداف، محققان مجموعه ای از آزمایش ها را با بیش از 1000 شرکت کننده انجام دادند و داده های آنها را تجزیه و تحلیل کردند. در هر آزمایش، محققان یک پاسخ هیجانی مانند خشم، لذت، غم و یا حالتی خنثی را در شرکت کنندگان برانگیختند. سپس هدفی چالش برانگیز به شرکت کنندگان ارائه کردند.

در یک آزمایش، به شرکت‌کنندگان تصاویری نشان داده شد که برای برانگیختن پاسخ‌های هیجانی یا خنثی طراحی شده بودند و سپس از آنها خواسته شد تا مجموعه‌ای از پازل‌ کلمات را حل کنند. در آزمایشی دیگر، هدف دستیابی به امتیازات بالا در بازی ویدیویی بود، که یکی از بازی ها چالش برانگیز  و دیگری بازی ساده تری بود.

در تمام آزمایش‌ها، خشم، توانایی افراد را برای رسیدن به اهدافشان بهبود ‌بخشید که در مقایسه با شرایط خنثی و بدون چالش متفاوت عمل کرد.

محققان داده های مجموعه ای از نظرسنجی های جمع آوری شده در طول انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و 2020 در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کردند. قبل از انتخابات از مردم خواسته شد تا میزان عصبانیت خود را در صورت عدم پیروزی نامزد مورد علاقه خود ارزیابی کنند. بعد از انتخابات، از آنها پرسیده شد که به چه کسی رای داده اند. شرکت کنندگان در نظرسنجی که نشان دادند اگر نامزد مورد نظرشان برنده نشود عصبانی خواهند شد، احتمال بیشتری برای رای دادن در انتخابات داشتند. اما عصبانیت هیچ تاثیری روی نامزدی که به آن رای دادند، نداشت.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که خشم، تلاش افراد را برای دستیابی به هدف مورد نظرشان افزایش می‌دهد و اغلب منجر به موفقیت های بیشتر می‌شود.

به گفته محققین، اثرات خشم در تحریک افراد برای رسیدن به اهدافشان، مختص موقعیت‌هایی بود که اهداف چالش‌برانگیزتر بودند. هنگامی که اهداف آسان تر بودند، مانند بازی ویدئویی، خشم، نقش زیادی برای رسیدن به اهدافشان نداشت.

همچنین در حالی که خشم با افزایش موفقیت در سراسر جهان همراه بود، در برخی موارد، خواستن نیز با افزایش دستیابی به هدف همراه است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که هیجاناتی مانند خشم، کسالت یا اندوه که اغلب منفی تلقی می شوند نیز می توانند مفید باشند.

اغلب افراد ترجیح می دهند از هیجانات مثبت به عنوان ابزار استفاده کنند و تمایل دارند که هیجانات منفی را نامطلوب و ناسازگار ببینند. در صورتی که تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از احساسات مثبت و منفی باعث بِه زیستی افراد می شود. همچنین هیجانات منفی به عنوان ابزاری ویژه در برخی موقعیت ها تاثیر گذار است.

 

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات