کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

زنان می گویند تحت فشار استرس، عدم درک و تنهایی هستند

خواندن این مطلب

3 دقیقه

زمان میبرد!

زنان می گویند تحت فشار استرس، عدم درک و تنهایی هستند

استرس زنان در آمریکا روانشناسان را متعجب نمی کند. در طول دهه‌ها سال زنان همیشه گزارش داده اند که بیشتر از مردان احساس سنگینی و فشار می‌کنند.

به گفته پزشکان، در حالی که دلایل استرس تغییر کرده است، به نظر می‌رسد زنان آن را با وضوح بیشتری تجربه می‌کنند یا آن را بیش از پیش تصدیق می‌کنند.

در نظرسنجی استرس در آمریکا که در اکتبر 2023 انجام شد و شامل بیش از 3000 شرکت کننده بزرگسال بود، زنان به طور میانگین سطح استرس بالاتری را نسبت به مردان گزارش کردند (5.3 در مقابل 4.8 از 10). آنها سطح استرس خود را بین بین 8 تا 10  نسبت به مردان ارزیابی کردند. (27 درصد در مقابل 21 درصد).

علاوه بر این، زنان بیشتر گزارش کرده اند که هیچ‌کس نمی‌داند چقدر تحت فشار و استرس هستند و خیلی کم می توانند به آن غلبه کنند.

این در حالی است که مردان استرس را به طور متفاوتی تجربه می‌کنند. آنها بیشتر از زنان قادر به جداسازی استرس از خود هستند. در واقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بیشتر زنان استرس را درونی کرده و آن را تبدیل به اختلالات جسمی و روانی می‌کنند، در حالی که مردان آن را به شکل پرخاشگری یا تکانشگری بیرون می ریزند.

این داده ها شواهد زیادی را تایید می کند که نیاز به مداخلات برای سلامتی افراد را نشان می دهد. به گفته روانشناسان داشتن رویکرد یکسان برای مراقبت از سلامت روان و تندرستی زنان و مردان بی فایده است، زیرا تجربیات افراد از استرس و محرک‌های آن به طور قابل توجهی بر اساس هویت و فردیت آنها متفاوت است.

منابع استرس در زنان

در سال 2023، افراد گزارش دادند که مسائل مالی و سلامتی منبع اصلی استرس آنهاست. اما زنان بیشتر از مردان احساس می‌کردند که توسط مشکلات مالی محاصره شده‌اند (۵۰ درصد در مقابل ۴۴ درصد)، که این مشکلات شامل هزینه‌های ضروری و هزینه‌های غیرمنتظره است.

همچنین زنان بیش از مردان از مسئولیت های خانوادگی (58 درصد در مقابل 52 درصد) و روابط (49 درصد در مقابل 44 درصد) به عنوان عوامل استرس زا در زندگی خود یاد کردند.

به گفته یکی از درمانگرانی که با خانمها کار می کرد ، مهمترین شکایات خانمها، احساس پریشانی به دلیلِ فشارِ ناشی از مسئولیت های خانواده بود و این در حالی است که زنان تلاش می کنند در حرفه خود نیز پیشرفت کنند. ولی اغلب فقط در حال رعایت استانداردها هستند. علاوه بر این، بسیاری از زنان گزارش داده اند که احساس می‌کنند مردها در زندگی سهم برابری در این مسئولیت‌ها ندارند. این موضوع به آنها احساس ناامیدی می دهد و سطح استرس آنها را تشدید می کند. در نتیجه به طور قابل‌توجهی بر سلامت روان آنها نیز تاثیر می‌گذارد.

مقابله با استرس

داشتن ارتباط مانند پادزهری برای استرس است، تحقیقات نشان می دهد که یک شبکه اجتماعی قوی می تواند در برابر پیامدهای سلامت جسمی و روانی استرس از افراد محافظت کند.

اما هم مردان و هم زنان نسبت به حمایتهای اجتماعی بی میل هستند. در حالی که زنان بیشتر از مردان اذعان می‌کنند که می‌توانستند از حمایت اجتماعی بیشتری استفاده کنند (68 درصد در مقابل 63 درصد)، اما احتمال لغو کردن برنامه‌ها و فعالیت های اجتماعی در هر ماه (27 درصد در مقابل 22 درصد)  بیشتر است.

زیرا آنها برنامه های اجتماعی زیادی برای انجام دادن، دارند و کناره گیری راه حلی برای رفع استرس آنها است. به نظر می‌رسد آنچه بیش از هر چیز به زنان کمک می‌کند، احساسِ حضور و بودن در اجتماع است.

با توجه به اینکه در گذشته مراجعه به رواندرمانگر در برخی جوامع ننگ محسوب می شد، و 99% از زنان مراجعه نمی کردند، اما خبر خوب این است که اکنون این باور رو به کاهش است و این رقم به حدود 50% رسیده است. همچنین زنان سیاه‌پوست بیش از پیش به دنبال روان درمانی هستند.

به گفته محققین، زنان باید از هر نژاد و قومیتی تشویق شوند تا استراحت را به‌عنوان «کاری عمیقا سازنده» به رسمیت بشمارند، زمان را در آغوش بگیرند و در نظر داشته باشند که استرس موضوعی جدی است. انتظاراتی که از زنان در زندگی می رود، غیرقابل انکار هستند. تلاش مداوم برای به تعادل رساندن همه اینها نشانه اصالت و سلامت شماست.

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات