کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

آیا کمبود مالی منجر به تصمیم گیری های‌ضعیف می شود؟

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

آیا کمبود مالی منجر به تصمیم گیری های‌ضعیف می شود؟

وقتی افراد احساس می‌کنند که پول یا زمان کافی برای برآورده کردن نیازهایشان ندارند، اغلب تصمیماتی می‌گیرند که در کوتاه‌مدت به نفعشان است نه در بلندمدت. بنابراین محققان استدلال کرده اند کمبود، افراد را به تصمیم گیری های  تکانشی و کوته فکرانه سوق می دهد. اما مطالعه‌ای که توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا منتشر شده است، از دیدگاه متفاوتی پشتیبانی می‌کند که می گوید: افرادی که کمبود را تجربه می‌کنند، بر اساس شرایط خود تصمیمات معقولی می‌گیرند و فقط زمانی که کمبود، نیازهای اولیه آنها را تهدید می‌کند، منافع کوتاه‌مدت را بر منافع بلندمدت اولویت می دهند.

تحقیق انجام شده، این دیدگاه را به چالش می‌کشد که «وقتی افراد احساس فقر و کمبود می‌کنند یا در فقر زندگی می‌کنند، بی‌صبر و کوته‌بین می‌شوند و نمی‌توانند به آینده درست فکر ‌کنند.». این موضوع چارچوبی برای درک این نکته فراهم می‌کند که: «وقتی افراد کمبود مالی را تجربه می‌کنند، با توجه به شرایطی که در آن هستند، سعی می‌کنند بهترین تصمیم را بگیرند.»

این مطالعه قصد داشت بین دو ایده‌ی رقیب، تمایز قائل شود: ایده اول اینکه ترجیح مردم برای دستاوردهای کوتاه مدت نشان دهنده بی حوصلگی و تکانشگری آنها است و در ایده دوم این رفتار نشان دهنده تصمیم گیری عامدانه تر و آگاهانه تر آنهاست. آنها بررسی کردند که چگونه تصمیمات افراد با توجه به شرایط زمانی و نیازهایی که برای آن پول کافی ندارند، تغییر می کند.

ما نیازهای گسترده ای داریم و اغلب راجع به تامین نیازهای ضروری مانند تغذیه و سرپناه دغدغه داریم. اما گاهی افراد نسبت به نیازهای غیرضروری خود نیز مانند تعویض ماشین، خرید وسائل جدید برای منزل یا پرداخت هزینه‌های سفر و مهمانی کمبودهایی احساس می کنند. البته تحقیقات در مورد کمبود تقریبا به طور انحصاری بر نیازهای ضروری متمرکز شده است.

در مطالعات دیگر، محققان پنج آزمایش انجام دادند که در آنها حس کمبود را در شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری کنند و بررسی کردند که چگونه انتخاب‌های افراد با توجه به اینکه آن کمبود به نیاز کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت آنها مرتبط باشد، تغییر می‌کند.

به طور کلی، محققان دریافتند وقتی افراد احساس می‌کنند نمیتوانند نیازهای ضروری مانند تغذیه یا سرپناه را تامین کنند، تصمیم‌هایی می‌گیرند که در آن لحظه نیازهای ضروری شان را فراهم سازند، حتی اگر مجبور باشند در آینده هزینه بیشتری پرداخت کنند. اما اگر احساس کمبود، نیازی بلند ‌مدت مانند تعویض یک خودروی فرسوده را تهدید ‌کند، این افراد نمی توانند بیش از این انتظار منافع آینده را بکشند و بیش از این تحمل کنند . اما بعضی افرادی که کمبود را تجربه نکرده اند فکر می کنند شاید منافعشان در این است که بیشتر صبر کنند.

در یک آزمایش، محققان بیش از 1000 شرکت کننده را از طریق تبلیغات فیس بوک پیدا کردند که در حال برنامه ریزی برای جشن عروسی شان بودند. از برخی از آنها پرسیدند که:

آیا برنامه ریزی برای عروسی باعث می شود احساس کمبود و نداشتن پول کافی کنید؟

و اینکه افراد بیشتر نگران چه بخشی از هزینه های عروسی بودند؟

از تعدادی از آنها خواسته شد تا در مورد بخشی از عروسی که بیشتر در مورد آن هیجان زده بودند، فکر کنند.

در مرحله بعد، از شرکت کنندگان خواسته شد تا برای برنده شدن یک جایزه نقدی در قرعه کشی شرکت کنند. و بین دریافت 200 دلار بلافاصله یا 300 دلار چند ماه بعد یکی را انتخاب کنند. محققان دریافتند که به‌طور میانگین شرکت‌کنندگانی که در کمبود بودند، دریافت فوری را انتخاب نمی کردند و این نشان می‌دهد که کمبود به خودی خود باعث بی‌صبری در افراد نمی‌شود. اما هنگامی که آنها انتخاب های شرکت کنندگان را از دریچه تاریخ عروسی بررسی کردند، متوجه شدند که کمبود بر ترجیحات آنها تأثیر می گذارد. زمانی که تاریخ عروسی شرکت‌کنندگان قبل از تاریخ پرداخت جایزه بزرگ‌تر (در زمانی کوتاه‌تر) بود، شرکت‌کنندگان بیشتر احتمال داشت که پرداخت کمتر اما سریع تر را انتخاب کنند، اما زمانی که تاریخ عروسی شرکت‌کنندگان بعد از پرداخت جایزه بزرگ‌تر بود (زمانی طولانی تر)، احتمال بیشتری داشت که پرداخت بیشتر و دیرتر را انتخاب کنند.

در آزمایش بعدی، محققان دریافتند که تاثیر زمان، تنها هنگامی بر انتخاب شرکت‌کنندگان تاثیر می‌گذارد که آن پرداخت با نیاز تهدید شده ای در ارتباط باشد و نشان می‌دهد که تصمیم‌ افراد، منعکس‌کننده تلاش‌ آنها برای برآورده کردن نیاز تهدید شده است. به عبارت دیگر، زمانی که شرکت‌کنندگان در مورد نیازی فوری احساس کمبود پول می‌کردند، در مقایسه با زمانی که با نیازی در بلندمدت روبه رو بودند، احتمال بیشتری داشت که پرداخت نقدی کمتر و سریع‌تر را انتخاب کنند. اما زمانی که آنها به جای پول در مورد زمان احساس کمبود داشتند، این نیاز ربطی به پرداخت بیشتر در طولانی مدت یا پرداخت کمتر و آنی نداشت.

این تحقیقات مربوط به تصمیم گیری در مورد همه افراد است و نه آنهایی که در فقر زندگی می کنند. بسیاری از افراد در مورد کمبود مالی صحبت می کنند. اما تجربه احساس کمبود در همه افراد جهان وجود دارد و این موضوعی است که همه می توانند با آن ارتباط برقرار کنند، شما نیز احتمالا در مقطعی از زندگی احساس کرده اید که پول کافی ندارید.

نتایح نشان می دهند که چه نوع مداخلاتی به مردم کمک می کند تا در مورد همه چیز از امور مالی و شخصی تا تغییرات آب و هوایی تصمیمات بلندمدت بهتری بگیرند.

«درک تجربه کمبود بسیار مهم است، به ویژه به دلیل عواملی مانند تغییرات جوی که بر منابع آب و غذا تاثیر می گذارد، تورم، که بر هزینه های زندگی تاثیر می گذارد و اشکال هدفمندتر تبلیغات که مسئول ایجاد نیاز در افراد است، زیرا این مسائل محرکی میشوند تا افراد احساس کمبود بی پایانی را درک کنند.»

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات