کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

جستجو پیشرفته محصولات

نقش روابط دوستانه در سالم نگه داشتن افراد

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

نقش روابط دوستانه در سالم نگه داشتن افراد

فرهنگ آمریکایی جایگاه ویژه ای برای عشق رمانتیک قائل است. مشکلات در روابط یا فقدان رابطه یکی از دلایل مهمی است که مردم به دنبال درمان آن هستند. در حالی که روابط عاشقانه می تواند بخشی معناداری از زندگی باشد، اما نباید از مزایای دوستی ها غافل شد. تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که دوستی های پایدار و سالم در سلامت روان و طول عمر ما بسیار مهم هستند.

افرادی که دوستان مورد اعتمادی را کنار خود دارند از سطح رضایت بالاتری در زندگی برخوردارند و کمتر دچار افسردگی می شوند. همچنین احتمال مرگ به دلیل مشکلات قلبی و طیف وسیعی از بیماریهای مزمن در آنها کمتر می شود.

از طرف دیگر، وقتی افراد به دلیل تنهایی، انزوا یا روابط بی کیفیت ارتباطات اجتماعی کمتری دارند، احتمال وقوع مرگ زودرس افزایش می یابد.

خوشبختانه، تحقیقات نشان می‌دهد که دوستی‌ها را می‌توان در هر سنی ایجاد و حفظ کرد. روابط با دوستان می‌تواند به روابط عاشقانه نیز کمک کرده یا آن را تقویت کند. کوچکترین تعاملات اجتماعی می‌تواند برای افراد مفید باشد.

با اینکه علاقه به روابط عاشقانه در افراد وجود دارد، اما بسیاری از روابط نزدیک ما با دوستان مان است. دوستی رابطه ای است که ما واقعا باید آن را درک کنیم.

چگونه روابط دوستی بدن و مغز ما را تغییر داده و روی سلامت ما تأثیر می گذارد؟

تحقیقات روانشناختی در سراسر جهان نشان می دهد که داشتن روابط اجتماعی باعث می شود یک زندگی طولانی، سالم و رضایت بخش داشته باشیم.

بررسی 38 مطالعه نشان داده است که دوستی‌های بزرگسالان، به ویژه دوستی‌هایی که از کیفیت بالایی برخوردارند، یعنی از هم حمایت میکنند و همراه هم هستند، به طور قابل‌توجهی موجب سلامت روان می شوند و در برابر مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب از افراد محافظت می کنند و این مزایا در طول زندگی فرد باقی می‌مانند. افرادی که دوستی ندارند یا از روابط دوستانه بی‌کیفیت برخوردارند، دو برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس قرار می گیرند، که این عامل، خطرناک تر از کشیدن 20 نخ سیگار در طول یک روز است.

به نظر می رسد در مواجهه با چالش های زندگی، داشتن یک دوست صمیمی مانند یک حایل یا عامل حافظتی در برابر برخی از نتایج منفی مفید است.

افرادی که در حین انجام یک فعالیت دشوار، دوستی را در کنار خود دارند، نسبت به افرادی که به تنهایی کار می‌کنند، به  تپش قلب کمتری مبتلا می شوند.

در یک مطالعه، افراد از روی یک تپه پیاده‌روی کردند و از نظر آنها وقتی این کار را با دوست خود انجام دادند، آن تپه شیب کمتری داشت.

خطرات انزوای اجتماعی

مطالعات بر روی 480.000 بریتانیایی نشان می دهد احساس انزوا و تنهایی در میان افرادی که فاقد روابط باکیفیت دوستانه، رابطه عاطفی یا سایر روابط هستند، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش می دهد.

تنهایی خطر مرگ زودهنگام را تا 26% افزایش می دهد. این یافته‌ها در سازمان‌های بهداشتی ، از جمله انجمن قلب آمریکا و آکادمی‌های ملی علوم مهندسی و پزشکی را بر آن داشته است تا به مردم نسبت به خطرات انزوا، به‌ویژه برای افراد مسن هشدار دهند.

با وجود این خطرات، آمریکایی ها تنهاتر می شوند. در سال 2021، حدود 12% درصد از بزرگسالان ایالات متحده اعلام کردند که هیچ دوست صمیمی ندارند، این رقم در سال 1990 فقط 3% درصد بود. این کاهش قبل از همه‌گیری COVID-19 آغاز شد که با همراهی و مشارکت اجتماعی در بین دوستان، خانواده و دیگران در دو دهه گذشته به طور پیوسته کاهش یافت.

با افزایش گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی از سال 2012، فاصله اجتماعی بین افراد بیشتر شده و این فاصله همچنان نیز در حال افزایش است. یک مطالعه بین‌المللی روی دانش‌آموزان دبیرستانی نشان داد که بین سال‌های 2012 تا 2018، احساس تنهایی در مدارس در 36 کشور از 37 کشور افزایش یافته است.

تقویت کردن روابط «ضعیف»

داشتن یک دوست صمیمی یا فردی قابل اعتماد بدون شک برای ما خوب است، اما روانشناسان دریافته اند که تعامل با آشنایان و حتی غریبه ها می تواند به سلامت روان ما کمک کند. یک رابطه معمولی با گارسون رستوران همیشگی تان می تواند به شما احساس زنده بودن و صمیمیت داشتن بدهد.

این ارتباطات با آشنایان مثل یک دوست کاری که هفته ای یک بار با او برخورد دارید و یا کارمند فروشگاه حیوانات خانگی که نام گربه شما را به یاد می آورد می تواند به طرز شگفت آوری پایدار باشد. تحقیقات نشان داده است افرادی که تعاملات اجتماعی بیشتری دارند، حتی اگر این تعاملات ضعیف باشد، شادتر از کسانی هستند که تعاملات کمتری دارند. همچنین افرادی که در طول روز نسبت به حد معمول تعاملات بیشتری نسبت به بقیه دارند، شادتر هستند. حتی صحبت کردن با غریبه ها نیز توصیه می شود و تمرین مکرر برای این کار، انجام آن را آسان تر و لذت بخش تر می کند.

این تعاملات اجتماعی کوچک چیزهای مهمی به ما می دهد، که در دوره کرونا آن را از دست داده بودیم مثل«حس تازگی»  «وقتی گفتگوها و مکالمات برنامه ریزی نشده ای با افراد داریم چیزهای شگفت انگیزی یاد می گیریم»، اما این فایده را اغلب مردم دست کم می گیرند.

مردم اغلب از گفتگو با غریبه ها اجتناب می کنند، با این فرض که این مکالمات سطحی یا عجیب هستند، اما تحقیقات نشان می دهد که این نگرانی ها بیش از حد است. مطالعات نشان می دهد مکالمه با غریبه ها بیش از آنچه مردم انتظار دارند، میتواند لذت بخش باشد. در کمال تعجب، مردم گفتگوهای عمیق را به گفتگوهای سطحی با غریبه ها ترجیح می دهند.

روابط عاشقانه و دوستانه

ما تمایل داریم روابط دوستانه و عاشقانه را از هم جدا کنیم اما هر دوی آنها بیش از آنکه فکر کنید با هم نقاط مشترک دارند. تحقیقات روانشناختی نشان می دهد کیفیت هایی مانند صمیمیت و گرمی در روابط نکات کلیدی برای روابط دوستی نزدیک و مستحکم هستند.

ارتباطات منظم با افراد آشنا مانند ارتباط با گارسون کافه محلی که همیشه آنجا می روید، افراد را شادتر می کند. وقتی رفتارهایی را که باعث صمیمیت می شوند، مثل هدیه خریدن، قرار ملاقات گذاشتن در کافه و رستوران و … را فقط مختص روابط عاشقانه می بینیم،  این موضوع ما را آسیب پذیر می کند. خیلی از ما با از بین بردن این مرز منفعت زیادی می بریم.

نکته اینجاست که اگر برعکس این ماجرا اتفاق بیفتد، یعنی روابط عاشقانه بیشتر شبیه دوستی شوند، رضایت بخش تر می شوند. تحقیقات بر روی حدود 8.000 نفر در یک نظر سنجی در بریتانیا نشان می دهد، رضایت از زندگی در افرادی که می گویند همسرشان بهترین دوستشان است دو برابر بیشتر از بقیه افراد است.

همچنین تحقیقات نشان می دهد همزیستی بین روابط عاشقانه و روابط دوستانه وجود دارد که بسیار مفید است. به طور مثال تعارضات زناشویی باعث افزایش هورمون کورتیزول در افراد می شود که این آسیب برای همسران زمانی که احساس کنند از حمایت اجتماعی بیرون از خانواده بهره مند هستند از بین می رود.

تحقیقات دیگری نشان می دهد زنانی که از حمایت اجتماعی برخوردارند در برابر استرسی که در ازدواج رخ می دهد قوی تر هستند.

همچنین دلایلی وجود دارد که نشان می دهد مهارت های ایجاد شده در روابط دوستانه می تواند به روابط عاشقانه سالم تر منتقل شود، به ویژه در مورد نوجوانان و جوانان.

به گفته محققان دوستی ها اولین روابطی در زندگی ما هستند که می توانیم آزادانه آن ها را انتخاب کنیم، به همین دلیل آنها فرصت بسیار مهمی هستند تا موقعیت های چالش برانگیز در روابط بین فردی را قبل از ورود به رابطه عاطفی به عنوان فرد بالغ و بزرگسال یاد بگیریم.

به طور مثال مطرح کردن افکار و احساسات، به جوانان کمک می کند با دیگران همدلی کنند، یاد بگیرند به دنبال حمایت اجتماعی و ارائه آن به دیگران باشند و از این طریق هویت اجتماعی خود را نیز تقویت کنند.

جوانان زیادی با استرسِ تغییرات و چالش های زندگی دست و پنجه نرم می کنند و دوستان معمولا منبع اصلی حمایت اجتماعی برای آنها هستند که این امر اهمیت مطالعه و درک این موضوع را برای روانشناسان بیشتر می کند.

در دوران کودکی و نوجوانی، دوستی‌های باکیفیت می‌تواند از آنها در برابر مشکلات مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی محافظت کند. در غیر این صورت ممکن است نتیجه چالش‌های اجتماعی، آزار و اذیت دیگران باشد. اما شرایطی نیز وجود دارد که تقلاهای روانی می تواند به دوستی ها آسیب برساند. تعدادی دیگر از محققان دریافته‌اند که بین دوستان، خودافشایی بیش از حد در مورد چالش‌های زندگی باعث ایجاد فاصله در یک دوستی می شود یا حتی منجر به سرایت افسردگی، خودآزاری و خودکشی به دیگران می گردد.

حمایت از دوستی های سالم

با توجه به مزایای آشکار دوستی، روانشناسان معتقدند که ما ارتباطات اجتماعی را در سراسر جامعه از جمله در مدرسه، محل کار، فضاهای عمومی (مانند حمل و نقل عمومی)، و حتی در تفریحات نیز ترویج دهیم و از این روابط حمایت کنیم.

کاهش ارتباط و تماسهای اجتماعی در طول دوره کرونا باعث شد متوجه شویم که این موضوع چگونه در هر بخش از جامعه تأثیر می‌گذارد.

آنچه می دانیم این است که اگر به طور منظم با دیگران تعامل نداشته باشیم، همه چیز به بسیار بد پیش می رود. اما چه جادویی در این تعاملات وجود دارد که ما را سالم و عاقل نگه می‌دارد؟

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات