کمپین تابستان داغ تحول ذهن و زندگی

| تا 20% تخفیف استثنایی

جستجو پیشرفته محصولات

دوستان ما از هم صحبتی با ما بیش از آنچه فکر میکنیم لذت می برند

خواندن این مطلب

3 دقیقه

زمان میبرد!

دوستان ما از هم صحبتی با ما بیش از آنچه فکر میکنیم لذت می برند

بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، افراد همواره تاثیر سلام و احوال پرسی را دست کم میگیرند که این کار می تواند از طریق تماس تلفنی، پیامک یا ایمیلی به شکل غیرمنتظره برای دیگران انجام گردد و باعث احساس شادی و قدردانی آنها شود. هر چه این ارتباط غیرمنتظره تر باشد، شادی و قدردانی افراد بیشتر می شود.

انسانها اساساً  موجوداتی اجتماعی هستند و از ارتباط با دیگران لذت می برند. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد حفظ ارتباطات اجتماعی برای سلامت روحی و جسمی افراد مفید است. با وجود اینکه افراد برای روابط اجتماعی ارزش قائل هستند و از آن لذت میبرند، اما اهمیت این روابط را دست کم می‌گیرند.»

 

محققان بر روی بیش از 5900 شرکت‌کننده آزمایشاتی انجام دادند و نتیجه گرفتند که افراد نسبت به توجهاتی که از سمت دیگران دریافت می‌کنند، بسیار سپاسگزاری می کنند و همچنین دریافتند که چه عواملی در این قدردانی نقش بازی می کند.

در یک پژوهش، از نیمی از شرکت‌کنندگان خواسته شد آخرین باری را به یاد بیاورند که پس از مدتی طولانی با دوستی از طریق ایمیل، پیامک یا تلفن ارتباط برقرار کرده بودند. از بقیه شرکت کنندگان نیز خواسته شد تا موقعیت مشابهی که در آن طرف مقابل با آنها تماس گرفته بود را به یاد بیاورند. سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا از 1 تا 7 نمره ای را مشخص کنند. (1=اصلا، 7=تا حد زیادی) و با نمره تعیین کنند که خودشان یا شخصی که با او تماس گرفته‌اند به چه میزان احساس قدردانی، حس تشکر، احساس رضایت و خشنودی از این تماس داشته اند. افرادی که با آنها تماس گرفته شده بود حس قدردانی بیشتری نسبت به آنهایی که خودشان با دیگران تماس گرفته بودند، داشتند.

 

 

 

 

در پژوهشی دیگر، شرکت‌کنندگان یادداشتی کوتاه یا یادداشتی به همراه هدیه ای کوچک برای فردی که برای مدتی با او ارتباطی نداشتند، فرستادند. مشابه آزمایش قبلی، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا تعیین کنند که این افراد از این هدیه به چه میزان احساس شادی و قدردانی و رضایت دارند و به آن از 1 تا 7 نمره دهند. سپس، از افرادی که این یادداشت ها و هدایا را دریافت کرده بودند خواسته شد تا میزان احساس شادی و رضایت خود را با عدد 1 تا 7 نمره داده و ارزیابی کنند.

تمام آزمایش‌ها نشان دادند کسانی که هدایا را فرستاده بودند، استقبالِ گیرندگان پیام ها و هدایا را بسیار دست کم گرفته بودند. محققان همچنین یک متغیر جالب را پیدا کردند که بر میزان قدردانی فرد از ارتباط تاثیر می‌گذارد.

به گفته محققان: «دریافتیم که افرادی که هدایا را دریافت کرده بودند، نسبت به کسانی که آن هدایا را فرستاده بودند به  دلیل غافلگیری احساس شادی و قدردانی بیشتری داشتند.» همچنین متوجه شدند ارتباط توام با غافلگیری و توجه، برخلاف الگوی ارتباطی منظم، یا روابط اجتماعی ضعیف بین دو نفر، احساس بهتری در افراد ایجاد می کنند.

به گفته محققان، بسیاری از افراد ارتباط خود را با دیگران از دست داده اند، چه دوستان دوره دبیرستان و دانشگاه یا همکارانی که قبل از اینکه دورکار شوند، در محیط کاری هم دیگر می دیدند. شروع ارتباط در روابط اجتماعی پس از یک دوره طولانی قطع روابط، می تواند برای افراد دلهره آور باشد زیرا اغلب افراد نگران نحوه واکنشی هستند که از دیگران دریافت می کنند. اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که تردید و تامل های آنها غیرضروری است، زیرا افراد بیش از آنچه آنها فکر می‌کنند از تماس گرفتن احساس قدردانی پیدا می‌کنند.

 

بعد از کرونا ممکن است شما به دلایل مختلفی برای برقراری روابط اجتماعی خود مکث کنید. اما نتایج این تحقیقات نشان می دهد که ممکن است طرف مقابل نیز بخواهد با شما تماس بگیرند و به دلایل مشابه این کار را نکند.» پس به خود بگویید که «اگر آنها با من تماس بگیرند بسیار خوشحال و قدردان خواهم بود و دلیلی وجود ندارد که فکر کنم آنها هم از تماس من خوشحال نمی شوند.»

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...

تبلیغات